חדשות

אישור ה-FDA לטיפול ראשון ויחיד לדלקת ושט אאוזינופילית מגיל שנה

האישור לדופיקסנט, נוגדן חד-שבטי אנושי מעכב אינטרלוקין IL-4 ו-IL-13, ניתן בהליך מואץ ובהתבסס על ניסוי שהוכיח את יעילות התרופה בהשגת הפוגה היסטולוגית של המחלה בילדים עד גיל 11

כ-21 אלף ילדים מתחת לגיל 12 בארה"ב מקבלים כיום טיפול לדלקת ושט אאוזינופילית בטיפולים לא מאושרים. צילום: אילוסטרציה

מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר לאחרונה את התרופה דופיקסנט (דופילומאב) לטיפול בילדים מגיל שנה עד 11 שנים, במשקל 15 ק"ג לפחות, עם דלקת ושט אאוזינופילית (EoE).

דופיקסנט, של החברות המפתחות ריג'נרון וסאנופי, היא כעת התרופה הראשונה והיחידה שאושרה בארה"ב המותווית במיוחד לטיפול במטופלים אלה. אישור זה מרחיב את אישור ה-FDA לגבי דלקת ושט אאוזינופילית שהוענק במאי 2022 למטופלים מגיל 12 ומעלה, במשקל 40 ק"ג לפחות.

ה-FDA העריך את דופיקסנט להתוויה מורחבת זו במסגרת הליך אישור מואץ, השמור לתרופות העשויות להביא לשיפור מובהק ביעילות או בבטיחות של מצבים רפואיים רציניים. האישור מבוסס על ניסוי KIDS בשלב 3 למטופלים עם דלקת ושט אאוזינופילית, שהראה ששיעור גדול יותר מהילדים שקיבלו דופיקסנט השיגו הפוגה היסטולוגית בהשוואה לפלצבו.

דלקת ושט אאוזינופילית היא מחלה כרונית מתקדמת הנגרמת בחלקה על ידי דלקת מסוג 2 הפוגעת בוושט ופוגמת בתפקודו. המחלה יכולה להשפיע באופן חמור על יכולתו של ילד לאכול, והוא עלול לחוות צרבת, הקאות, אי-נוחות בבטן, קשיי בליעה, סירוב לאכול וחוסר יכולת לשגשג. תסמינים אלה יכולים להשפיע לרעה על הגדילה ועל התפתחות הילד. כמו כן, ייתכן צורך בטיפול מתמשך כדי להפחית את הסיכון לסיבוכים ולהתקדמות המחלה.

כ-21,000 ילדים מתחת לגיל 12 בארה"ב מקבלים כיום טיפול לדלקת ושט אאוזינופילית בטיפולים לא מאושרים. אולם, השכיחות של ילדים עם המחלה בפועל קרוב לוודאי גבוה יותר, מפני שניתן לטעות בתסמינים ולחשוב שהם מתייחסים למצבים רפואיים אחרים בנוסף לעיכובים באבחון.

ניסוי KIDS בשלב 3 למטופלים עם דלקת ושט אאוזינופילית הורכב משני חלקים והעריך את היעילות והבטיחות של דופיקסנט בילדים מגיל שנה עד 11 שנים. כעבור 16 שבועות, 66% מהילדים שקיבלו מינון גבוה יותר של דופיקסנט במשטרי מינון המבוססים על משקל (n=32) השיגו הפוגה היסטולוגית של המחלה (≤6 אאוזינופילים/שדה הגדלה גדולה [hpf]), נקודת הסיום העיקרית, בהשוואה ל-3% עבור פלצבו (n=29).

ההפוגה ההיסטולוגית נשמרה בשבוע 52 עבור 17 מתוך 32 (53%) מהילדים שטופלו בדופיקסנט בחלקים א' וב'. הפוגה היסטולוגית הושגה גם בשבוע 52 ב-8 מתוך 15 (53%) ילדים שעברו לדופיקסנט מפלצבו בחלק ב'. בנוסף, כעבור 16 שבועות נצפתה ירידה גדולה יותר בשיעור הימים שבהם היה סימן אחד או יותר של דלקת ושט אאוזינופילית, בהתבסס על שאלון סימנים/תסמינים של דלקת ושט אאוזינופילית – גירסת המטפל, (PESQ-C) בילדים שטופלו בדופיקסנט בהשוואה לפלצבו.

פרופיל הבטיחות של דופיקסנט שנצפה לאורך 16 שבועות בילדים מגיל שנה עד 11 היה דומה באופן כללי לפרופיל הבטיחות של דופיקסנט שנצפה לאורך 24 שבועות במטופלים מבוגרים ומתבגרים מגיל 12 ומעלה. האירועים החריגים השכיחים ביותר (≥2%) שנצפו בתדירות גבוהה יותר עם דופיקסנט מאשר עם פלצבו היו תגובות במקום ההזרקה, זיהום בדרכי הנשימה העליונות, כאב מפרקים וזיהומים בנגיף ההרפס. בניסוי KIDS חלק ב' במטופלים עם דלקת ושט אאוזינופילית, דווח על מקרה אחד של זיהום בתולעים טפיליות בזרוע דופיקסנט.

דופיקסנט הוא נוגדן חד-שבטי אנושי לחלוטין המעכב את מסלולי האיתות של interleukin-4י(IL-4) ו-interleukin-13י(IL-13), והוא אינו מדכא את מערכת החיסון. IL-4 ו-IL-13 הם גורמים מניעים עיקריים ומרכזיים של דלקת מסוג 2 הממלאת תפקיד מרכזי במספר מחלות קשורות ולעתים קרובות בתחלואה נלווית. מחלות אלו כוללות התוויות מאושרות לדופיקסנט כמו דלקת עור אטופית, אסתמה, דלקת כרונית במערות האף (רינוסינוסיטיס) עם פוליפים באף (CRSwNP), פרוריגו נודולריס ודלקת ושט אאוזינופילית (EoE). התרופה מאושרת כיום עבור אחת או יותר מהתוויות אלו ביותר מ-60 מדינות, לרבות אירופה, ארה"ב ויפן.

נושאים קשורים:  דלקת ושט אאוזינופילית,  אישור ה-FDA,  דופיקסנט,  דופילומאב,  חדשות,  פארמה,  סאנופי,  ריג'נרון,  תרופות
תגובות