דעות

קופות החולים, סירבתן לאשר שירות רפואי? נמקו ופרטו

קופות החולים יודעות להשקיע סכומי עתק בקמפיינים נוצצים לשירותים הנלווים שהן מציעות בתחום סגנון החיים, אך אינן מיישמות את חוזר משרד הבריאות בנושא בסיסי של מחויבותן לחולים

קמפיין "מכבי" - "עושים הכל כדי שתישאר בריא". צילום מתוך youtube

השתתפתי בשבוע שעבר בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת שדנה בהצעת חוק של יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי, לחייב את קופות החולים במענה מנומק במצבים בהם הקופה דוחה את פניית המטופלים לקבל בדיקה/ טיפול רפואי.

כמפורט בדברי ההסבר להצעת החוק, מענה מנומק מאפשר להבין את ההחלטה ובמקרה הצורך לשוב לגורם המטפל ולבחון האם הקריטריונים לקבלת השירות מתקיימים במצבו הרפואי של המטופל, האם יש טיפולים אחרים המתאימים עבורו בסל, או אם חסר מידע כלשהו לבקשה ורק מסיבה זו ניתנה הודעת סירוב מהקופה, או שהדחייה מוצדקת ואין למבוטח כל צורך להגיש ערעור על ההחלטה.

כמו כן, התשובה המנומקת בכתב תקל למבוטחים ולמבוטחות לצרף את המסמכים הנדרשים לשם הגשת השגה בפני המנגנונים הפנימיים בקופה/ נציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות, שכן תשובה מפורטת ומנומקת מייעלת ומזרזת את הליך הבירור/ ערעור.

אמנם משרד הבריאות הוציא ב-20/11/2011 חוזר בשם: "תשובות לפניות בכתב של מבוטחים" הקובע כי: "בכל פנייה בכתב המבוטח זכאי לקבל את התשובה בכתב ובאופן מנומק וברור, בפרט כאשר מהות הפנייה הינה אי קבלת שירות או דחייה מלאה או חלקית של בקשה כלשהי של המבוטח", אך לצערנו חוזר זה לא ממומש במלואו ולכן ח"כ משריקי מצא לנכון לקדם הצעת חוק בנדון.

ציפיתי כי גם הקופות וגם משרד הבריאות שבאמנת השירות שלו מתחייב "... לפעול מתוך רגישות ואמפתיה לצרכיו של הפונה ולנהוג בחמלה במקום בו היא נדרשת, להנגיש באופן מרבי את השירותים עליהם אנו מופקדים, לשקף לציבור את פעילותנו ואת המידע שברשותנו באופן מרבי", יקבלו בברכה הצעת חוק זו ויתמכו בה כדבר המתבקש משירות ציבורי, אך הופתעתי.

להפתעתי הרבה, משרד הבריאות וקופות החולים (פרט ל"מאוחדת") כנראה לא מאמצים את המדיניות של בית המשפט כפי שבא לביטוי בהתנגדותם להצעת החוק בטענה כי הוא מטיל עליהן עלות כספית משמעותית שלא יוכלו לעמוד בה ואף רכזת בריאות באגף התקציבים תמכה בעמדה זו.

חבל שמצד שני, קופות החולים יודעות להשקיע סכומי עתק בקמפיינים נוצצים, שמדגישים דווקא את השירותים הנלווים של קופות החולים בתחום סגנון החיים, ולא את מחויבותן לחולים.

בסקירה שהכינה מרכז המחקר של הכנסת לקראת הדיון בהצעת חוק זו, מפורטת בהרחבה עמדות הצדדים ומעיון בתוכנו מפתיע לראות עד כמה הקופות לא מיישמות את חוזרי משרד הבריאות וכל קופה קובעת לעצמה מדיניות משלה.

הדיון בהצעת החוק טרם הסתיים ואני קורא למשרד הבריאות לפעול וליישם את ההתחייבות שלו כמפורט באמנת השירות שלו ובחוזרים שהוצאו בנדון ולקדם את הצעת החוק כפי שמצופה מגוף ציבורי.

אסיים בציטוט מפסק הדין של כבוד השופטת נילי ארד - (ע"ע(ארצי) 312/07 שירותי בריאות כללית נ' חנה לדאני):

"בהיותה גוף ציבורי הניזון מכספי הציבור, שתכלית קיומו מתן שירותי בריאות לציבור, חלות על קופת החולים חובות מוגברות של תום לב, הגינות, סבירות והקפדה על יחסי אמון וגילוי כלפי עמיתיה המבוטחים... מתוקף אותן חובות, החלות על קופת החולים במעמדה כגוף ציבורי וכמנסחת התקנון, משעה שדחתה תביעתו של העמית, חייבת היא כלפיו ב'אַת פְּתַח לוֹ' בכל הנוגע לאפשרויות ההשגה, היקף הסמכויות והסעדים הנתונים לו". 

נושאים קשורים:  קופות החולים,  שמוליק בן יעקב,  דעות,  חדשות,  שירותים רפואיים,  הצעת חוק,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
06.03.2024, 19:32

צודק ! פשוט הזוי הקמפיינים חסרי התוחלת שהקופות משקיעות בהן הון עתק

אנונימי/ת
06.03.2024, 19:51

מעניין ששופטת, שהיא שליחת מערכת בקריסה טוטאלית במתן שירות סביר לאזרח מותחת ביקורת על מערכת אחרת שמתפקדת דווקא לא רע...