חדשות

ועדה של משרד הבריאות ממליצה להציב מצלמות בכל חדרי הניתוח בישראל

ועדת חקירה שבדקה את תלונותיו של האלוף במיל' גיורא איילנד על הטיפול הרפואי שקיבל בעקבות מחלת סרטן הערמונית, ממליצה על איסוף, מעקב ורישום מלא של ניתוחים בבתי החולים, כולל תמותה וסיבוכים

חדר ניתוח. אילוסטרציה

ועדת חקירה של משרד הבריאות, שבדקה את תלונות האלוף (מיל') במיל' גיורא איילנד על הטיפול הרפואי שקיבל למחלת סרטן הערמונית, ממליצה על איסוף פרסום ומעקב קבוע אחרי נתוני הצלחות וכשלונות בניתוחים בבתי החולים, כולל תמותה וסיבוכים. כך דיווח אמש (א') רן רזניק ב"ישראל היום". עד כה, משרד הבריאות לא אסף באופן שיטתי נתונים על תמותה ותחלואה בעקבות ניתוחים בישראל. הוועדה המליצה בנוסף על הסדרת צילומים של ביצוע הניתוחים בכל חדרי הניתוח בבתי החולים בארץ.

בראש הוועדה שבדקה את תלונותיו של איילנד עמד פרופ' אריאל הלוי, לשעבר מנהל המערך הכירורגי ב"אסף הרופא", ואיתו כיהנו השופטת בדימוס מיכל שריר, פרופ' דב פודה, המנהל לשעבר של המחלקה האורולוגית ב"הדסה עין כרם", פרופ' טל מיכאל, חוקר מהפקולטה לרפואת שיניים באוניברסיטה העברית ועו"ד גדעון צוריאלי ממשרד הבריאות.

על פי הדיווח, ב־2016 התגלה אצל איילנד סרטן הערמונית בדרגת סיכון גבוהה, הוא נותח באמצעות רובוט להסרת הערמונית ולאחר הניתוח סבל מכאבים קשים ומסיבוכים. בפנייתו למשרד הבריאות התלונן איילנד כי הרופאים שטיפלו בו לא דנו איתו על השיטות הטיפוליות שאינן ניתוח ולא דיווחו לו לפני הניתוח על כל הסיכונים האפשריים והאפשרות שיזדקק להקרנות לערמונית גם לאחר הניתוח.

ממצאי חקירת הוועדה הועברו לד"ר בועז לב, נציב קבילות הציבור. מהדיווח עולה כי הוועדה דחתה בתוקף חלק ניכר מטענותיו של איילנד על הרופאים שטיפלו בו, ובעיקר תלונות כנגד פרופ' ג'ק בניאל, מנהל המערך האורולוגי ב"בילינסון", שניתח אותו ב"אסותא" בתל אביב. "התנהלותו של פרופ' בניאל לאורך כל הטיפול היתה סבירה ומקובלת", קבעה הוועדה.

הוועדה, כך דווח, העלתה ביקורת על כך שב"אסותא" הוחתם איילנד לפני הניתוח על טופס הסכמה כללי ולא על טופס ייעודי לניתוח כריתת הערמונית. בנוסף צוין כי תוצאות הבדיקה הפתולוגית היו צריכות להימסר לו על ידי הרופא בשיחה אישית ולא בטלפון או בפקס.

עוד המליצה הוועדה לבחון מחדש הנהגת תכנית לאומית לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית באמצעות בדיקת PSA, לחייב את הרופאים למסור בעצמם למטופלים את תוצאות הבדיקה ולהכין דף הסבר למטופלים על תופעות הלוואי בניתוחים ובהקרנות.

בתגובה לממצאי החקירה ולהמלצותיה פנה איילנד במכתב לד"ר לב והודה לוועדה על "עבודה מרובה ומקיפה", אך ציין כי "הכי חשוב שאין רגולציה, ואתם במשרד הבריאות נותנים את הכוח להחליט מה וכיצד לאינטרסנטים - הסתדרות הרופאים... אתם משתמשים בטיעון מעגלי לפיו האורולוג עשה את הפרוצדורה המקובלת, כפי שקובעים האורולוגים, ולכן עשה את הדבר הנכון. זה אבסורד. איגוד האורולוגים הוא אינטרסנט מובהק. הוא דואג לרופאים ולא חולים".

עוד ציין איילנד בתגובה: "ברוב המקרים טופלתי במסירות על ידי רופאים ואחיות. נכון להיום, מצבי הוא כזה: הסרטן חזר, הכאבים ממשיכים ונגרם לי נזק בשל שימוש של שנים בתרופות, וחבל שמבחינתכם 'הכל היה בסדר, ועל פי הנהלים'".

מאיגוד האורולוגים של ההסתדרות הרפואית נמסר בתגובה: "האיגוד מקבל בסיפוק את מסקנות הוועדה, אשר קבעה באופן נחרץ כי לא נפל דופי במקצועיותם של הרופאים האורולוגים, אשר ייעצו או טיפלו באלוף איילנד. לא פחות חשובה קביעתה האמיצה של הוועדה כי היא 'מתייחסת בביקורת לאמירות המכלילות ציבור שלם ככזה המסתיר מידע באופן מכוון או פועל ממניעים זרים'".

נושאים קשורים:  גיורא איילנד,  פרופ' אריאל הלוי,  סרטן הערמונית,  בדיקת PSA,  איגוד האורולוגים הישראלי,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
25.11.2019, 10:07

תגובה ילדותית של המטופל, אשר מבחינתו אם למרבה הצער חלה הישנות הרי שמדובר בכשל של ההליך הרפואי..
וגם- האבסורד הוא לחשוב שהמלצות המומחים הם מתוך אינטרס אישי, ולא חלילה על סמך הספרות והמחקר.

לדעתי יש להציב מצלמות בוועדות השונות של משרד הבריאות בעיקר באלה העוסקות בבטיחות או בנושאים בהם למשתתפים אין מושג בנושא ובהשלכות שלו
מצלמות לא יביאו לשום שיפור בבטיחות ואינו קשורות למידת ההסברה שקיבל א. או כל אחד אחר

26.11.2019, 02:06

אם פרופ דונחין כותב הוא יודע במה מדובר. יש לי אמון מלא בחווד שלו. ההנחה שבאה אצלי בחשבון בענין ההמלצה למצלמות היא שחברי הוועדה לא האמינו לעדות הרופאים שהופיעו בפניה ותארו את ההכנה של מר איילנד לניתוח.

אנונימי/ת
27.11.2019, 19:14

ההמלצה על תיעוד וידאו של חדרי ניתוח היא כמובן לא חדשה ומתבססת על תמיכה משמעותית בספרות בשנים האחרונות בעקבות סדרת המאמרים של Makary ב-BMJ.

אנונימי/ת
25.11.2019, 19:34

מומלץ לקרוא את הספר שאיילנד כתב, ואחר כך להביע דיעה. ועדות משרד הבריאות המנוהלות על ידי הרופאים הן ועדות טיוח, מסקנותיהן פרווה. ואיסוף הנתונים או צילום פעולות נמנע על ידי התנגדות הר״י מסיבות מובנות. גם נהול סיכונים מיועד להגן על הרופאים מול החולים שנפגעו. הר״י פועלת כועד עובדים למרות שמתיימרת לדאוג לחולים.

אנונימי/ת
25.11.2019, 21:07

יש להציב מצלמות מול כל רופא. אבל בעקר בתחום הכירורגי. וכל הרשלנים למיניהם שבמקום לעזור מזיקים. מי יתן ובורא עולם או הקארמה הנקמנית תדע לעשות את הצדק. אמן כן יהיה רצון .והיא עושה. ראיתי במו עיני.

25.11.2019, 21:47

גיורא איילנד, מאחל לך עמידה איתנה בריאות ואריכות ימים טובים נטולי כאב. אני מזדהה אתך בכול, כולל הספר והאומץ לצאת במלחמת חורמה בבני החושך, הם אף פעם לא נפגעים ותמיד יוצאים טוב מכול וועדות הבדיקה, הם פועלים לפי קריטריונים של משרד הבריאות. כול מה שמעניין אותם זה כסף . ולעולם לא הפציינט/הזקוק החולה החלש. זוהי דרך התנהלותם. עד שלא יופקע הבדיקה והחקירה מהם אנחנו לא נזכה כנראה לא לבריאות ובטח שלא לעדנה. וחבל שכך. יש חובה להתאחד ולהשמיע יותר מכול זעקה. שתיקלט ובאמת ייעשה לתיקון ולשפור המצב. בברכה

25.11.2019, 21:54

ישנם בתי חולים ותחומים בהם כירורגים כבר משתמשים במצלמות לצורך למידה. מדובר בתהליכי למידה חשובים ומקצועיים המשרתים את הרופאים והמטופלים גם יחד

אנונימי/ת
25.11.2019, 22:20

מדוע חוקר מהפקולטה לרפואת שיניים היה מעורב בועדת בדיקה של ניתוח אורולוגי?

26.11.2019, 02:03

הממצא הברור בכל הבלבול הזה הוא שגיורא אילנדר הוחתם על טופס הסכמה רגיל לניתוח. למיטב ידיעתי הדבר מנוגד להמלצות האיגוד האורולוגי. האיגוד האורולוגי שקד והכין טופס הסכמה מיוחד לנתוח ערמונית במחלת הסרטן. אני נוהג להחתים את המטופל על טופס הסכמה לניתוח במרפאה ביום שהמטופל מגיע להחלטה ומסכים לניתוח. לאחר החתימה המטופל מקבל העתק הטופס. אינני חושב שהחתמת המטופל על הסכמה בחדר ההכנה לניתוח היא התנהגות ראויה. במצב זה יש רק לודא חתימה ולברר שהמטופל יודע את שם הניתוח. ניתוח הסרת ערמונית סרטנית מלווה בפוטנציאל גדול לסיבוכים מדכאי חיים. כתבתי כבר בעבר ואחזור עלזה: מר אילנדר הועבר דרך מכונה משומנת מתוך הרגשת עליונות ורצון להספיק והתוצאה טרגית לפחות מבחינתו של מר איילנדר.

26.11.2019, 02:10

ואוסיף עוד דבר למרות...
זה ניתוח שתוצאותיו איננן מובטחות מראש ולכן יש לבלות זמן עם המטופל לפני הניתוח ולאחריו ולשקם אותו ככל שניתן. מצלמה לא תמנע דליפת שתן אחרי הניתוח.

אנונימי/ת
27.11.2019, 12:50

האלוף (מיל') במיל' גיורא איילנד התייעץ עם מספר רב של אורולוגים ואונקולוגים בארץ ובעולם לפני שקיבל החלטה על הטיפול בו בחר. כל אחד הציג לו את היתרונות והחסרונות של כל טיפול. מטופל הסובל מכאבים "בכל הגוף" אשר עדיין לא תוארו בספרות העולמית כתופעת לוואי של הניתוח אותו עבר לא ישתכנע שלא נעשה לו עוול. הרי מישהו צריך להיות אשם. הרי לא יתכן שהוא באסטרטג חושב ואלוף בצבא עשה טעות.

27.11.2019, 17:45

מצלמות בידר ניתוח יגביר את הסרטס של המנתח והצוות ויגרום לטעויות והחלטות בלחץ שיגרמו לסיבוחים יותר מרובים ושאפשר למנוע אותם בשקט ובקור רוח.אם יהיהגם קלטת קולית אסור יהיה גם חס וחלילה להטעטש....

אנונימי/ת
27.11.2019, 19:16

ברור שהצבת מצלמות בגני הילדים מגבירות את הסטרס של הגננות, אבל התועלת החברתית של מניעת פגיעה בילדים גוברת. גם כאן לצערנו ישנן אינספור עדויות לרשלנות רפואית קשה וחמורה בחדרי ניתוח (עד כדי עבירות פליליות של הריגה, כמו המקרים של רוסו-לופו וולדימיר יקירביץ) לאורך השנים שללא ספק הייתה נמנעת באמצעות מצלמות.

אנונימי/ת
07.01.2020, 23:24

אוי לנו אבדון ההחלטות המטופשות.... באמת חסר מה לעשות, צריך גם לצלם את זה ולעבור על זה. שיביאו מתנדבים להסתכל. יש טופס הסכמה וידוע שיכולים להיפגע עצבים, אפשר להתחיל עם קריאת טופס הסכמה. מעניין מה באמת יבינו מהסרטים. ממש בראבו. White balance, white balance, white balance. בהצלחה.