• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
חדשות

רקמת שומן נמצאה לראשונה בריאות של אנשים עם עודף משקל

ממצאי המחקר מספקים הסבר ללחץ הישיר שעודף משקל גורם לריאות, לסיכון מוגבר לזיהום דלקתי שנוצר על ידו והמנגנון שהוא ממלא בהופעת אסתמה

בדיקת רופאה. אילוסטרציה

רקמת שומן נמצאה לראשונה בריאות של אנשים עם עודף משקל והשמנת יתר. כך דיווחו בסוף השבוע חוקרים מאוסטרליה שפרסמו את ממצאי עבודתם בכתב העת European Respiratory Journal.

במחקר ניתחו החוקרים דגימות ריאות מ-52 בני אדם שנפטרו ותרמו את הריאות לצורך המחקר. כמות השומן שנמצאה בהן היתה בהתאם ל-BMI. לדעת החוקרים, הממצאים עשויים להסביר מדוע אנשים עם עודף משקל או השמנת יתר מצויים בסיכון מוגבר לאסתמה. עתה מתכוונים מומחים ברפואת ריאות לברר איזו השפעה תהיה לכך בעקבות ירידה במשקל העודף.

החוקרים מסרו כי 15 מהנבדקים לא דיווחו על אסתמה, ל-21 היתה אסתמה אבל הם מתו מסיבות אחרות ו-16 מתו עקב קשיי נשימה.

לצורך המחקר נצבעו רקמות הריאה – כמעט 1,400 דרכי אוויר – והן נבדקו תחת מיקרוסקופ. כך נמצא רקמת שומן (adipose tissue) על דפנות דרכי האוויר ונוכחותה היתה גדולה יותר אצל אנשים עם BMI גבוה. נראה, ציינו עורכי המחקר, כי העלייה ברקמת השומן שינתה את המבנה הנורמלי של דרכי האוויר, גרמה לדלקת בריאות, וזה מה שמסביר את הסיכון המוגבר לאסתמה אצל אנשים עם עודף משקל והשמנה.

פרופ' פיטר נובל מאוניברסיטת מערב אוסטרליה בעיר פרת', שהיה בצוות המחקר, הסביר: "עודף משקל והשמנת יתר נקשרו כבר לאסתמה ולתסמיני אסתמה חמורים, אבל ממצאי המחקר מספקים הסבר ללחץ הישיר שעודף משקל גורם לריאות, לסיכון מוגבר לזיהום דלקתי שנוצר על ידי עודף המשקל והמנגנון שהוא ממלא בהופעת הבעיה הרפואית.

"אנחנו מצאנו שהצטברות שומן בדפנות דרכי האוויר, כאשר הרקמה השומנית ממלאת את החלל בדרכי האוויר, מגבירה את הופעת הזיהום הדלקתי בתוך הריאות. התעבות הדפנות של דרכי האוויר מגבילה את זרימת האויר פנימה והחוצה בריאות וזה לפחות מספק הסבר חלקי להתגברות תסמיני האסתמה".

נשיא החברה האירופית לרפואת ריאות, פרופ' תיירי טרוסטר (Thierry Troosters) שהגיב על תוצאות המחקר, אמר כי "אלה ממצאים חשובים המצביעים על היחסים שבין משקל הגוף לבין מחלת נשימה מאחר שזה מראה כיצד משקל עודף או השמנה עלולים לגרום להחמרה בתסמינים אצל אנשים עם אסתמה. אין להסתפק רק במעקב אחרי מטופלים עם בעיית השמנה אלא גם לדאוג לכך שהם ינשמו טוב יותר במהלך פעילות גופנית".

עם זאת, הוסיף פרופ' טרוסטר, ברור כי נדרש מחקר נוסף בהיקף נרחב יותר כדי לברר האם ניתן "לגלגל לאחור" את בניית רקמת השומן על דפנות דרכי האוויר דרך פעילות וטיפול שנועדו להפחתת משקל, במיוחד עבור אנשים עם אסתמה, כאשר היעד יהיה להביאם למשקל גוף בריא.

ד"ר אליזבת סאפי (Sapey), מומחית ברפואת ריאות ומחלות דרכי הנשימה בחברה הבריטית לרפואת בית החזה, ציינה בתגובתה כי זו הפעם הראשונה שנמצאו ההקשר וההשלכות של משקל גוף על מבנה דרכי האוויר בריאות.

נושאים קשורים:  אסתמה,  עודף משקל,  ריאות,  השמנת יתר,  סיכון לאסתמה,  חדשות
תגובות